Sedvanlig måndagsmorgon

Kommentera
 
Har varit på jobbet i några timmar nu, hunnit få undan en hel del. Medan jag sitter här och pillar i mina excelark hör jag de vanliga ljuden - trampet till toaletten.
 
Vi har två toaletter där jag sitter, en lite mindre som är centralt placerad och en lite större "vid sidan av", väldigt nära mitt rum.
 
Vareviga morgon är det samma rutin som gäller. Först kommer person A till jobbet, hojtar Hej hej!, ställer in sin mat i kylskåpet och går till sin arbetsplats. Inom tre minuter hör jag trampet, då går person A på toaletten, den som ligger vid mitt rum. Ungefär när person A är klar hörs person B:s Hej hej! och smällandet i kylskåpsdörren repeteras. Även person B går till sitt skrivbord och ilar strax därefter till toaletten vid mitt rum. Både A & B tillbringar god tid på muggen, jag vågar sätta en slant på att de gör nr 2.
 
Vid något tillfälle fick jag för mig att störa deras rutin. Så fort person A var färdig och jag hörde att person B var på ingång trampade jag iväg till toaletten. Min plan var att göra toaletten upptagen en stund, men det gick åt pipan kan jag säga. När jag öppnade toalettdörren möttes jag av en odör från varmare trakter. Jag vände i dörren! Vad äter folk egentligen som framkallar dylika stanker?
 
Vid ett annat tillfälle var toaletten närmast mig avstängd och vi hade bara den centralt placerade toaletten att tillgå. Efter några dagar med endast en funktionell toalett kom en medarbetare in till mig och frågade lite försiktigt om vi kunde stänga av ventilationen.
 
Va? Stänga av ventilationen?!
 
"- Ja, utblåset från den lilla toaletten är riktad mot mig och jag får bajsdoft rakt i ansiktet under halva förmiddagarna och mår illa!"
 
Jag stängde av ventilationen och lät den endast vara på under natten tills den andra toaletten åter var i bruk.
 
Fascineras över att vi dels är sådana rutinmänniskor och dels att bajs kan lukta så galet illa - vad beror det på egentligen? Alltså, vad är det som gör att det luktar illa?
 
Nu har i alla fall morgonbajsarna klarat av dagens beting, och jag kan fortsätta med mitt.
 
Förutom att göra en massa tråksaker i form av uppdateringar av styrande dokument och pilla med schemaläggningar för sommaren tänkte jag ägna en stund av dagen åt privatsurfande!
 
Jag har fått en - för mig - helt galen idé, att åka till ett annat ställe än Öland på semestern! Galenskapen kommer i ett annat inlägg.