Doftglädje

Kommentera
 
 
I torsdags, när jag var ledig, svepte jag förbi datorn som står vid köksbordet otaliga gånger för att skriva ett inlägg. Men jag lät bli. Var på en riktigt grinigt humör - hela torsdagen. Gick omkring och muttrade, hade inte lust att göra någonting. Var helt enkelt bara grinig. Hade gjort mer nytta på jobbet... Det där med ledig dag mitt i veckan är inte något som passar mig tror jag. Så istället för att skriva av mig allt gnäll på bloggen lät jag bli, det blev mycket soffliggande istället kan jag säga.
 
Men igår åkte jag till jobbet. Hade kunnat vara ledig men jag kände att ännu en dag i gnällträsket skulle bli för mycket. Hade egentligen inget superviktigt som behövde göras, men märkligt nog flög tiden fram. Hade lovat familjen att vara hemma klockan 13 då vi skulle få främmande, och det var på håret att jag hann hem. Fastnade i bildredigering.
 
Medan jag satt på jobbet flög tankarna iväg till samtalet jag hade med chefen i tisdags kväll. Det känns som att det är ett samtal jag kommer att behöva bearbeta en längre tid. Grundkänslan är att samtalet var riktigt bra, något vi verkligen behövde. Vi tyckte båda två att det var galet jobbigt att sitta där och prata och funderade på varför vi har så svårt att prata om "oss", hur det kommer sig att det blir så laddat. Vi kom fram till att vi inte hade någon vanlig jobbrelation, att vi någonstans är så beroende av varandra att vi strutsar våra känslor istället för att riskera att förstöra något genom att öppna brödhacken. Är glad över att vi kom så långt. Dessutom är jag glad över min nya lön - faktiskt riktigt glad. Fast jag ska erkänna en sak, innan samtalet hade jag skummat igenom vårt lönesystem för att titta på vad andra hade för löneläge, för att ha något att utgå ifrån när jag försökte värderade mig själv. Hittade en kollega som jag tycker jag kan jämföra mig med, en ansvarsfull person som jobbar på i det tysta - dock med helt andra saker än mig. Tänkte att jag i alla fall skulle hamna över dennes lön, för jag har alltid legat över tidigare, ja fram tills nu när jag ligger (låg) 1200 kr under. Så jag tog sikte på strax över den lönen. Dagen efter samtalet med chefen var jag inne i lönesystemet och jobbade, och upptäcker av en händelse att jag har läst fel! Personen ifråga hade inte så mycket i lön som jag trodde mig ha läst! Jag nästan (notera nästan!) skämdes en smula, för nu är min lön väldigt mycket bättre än jämförelsepersonens, det är riktigt j-vla bra till och med!
 
En helt annan sak som ger mig bryderier är min mens. Tror bannemig att jag har fått träningsvärk av allt googlade. I normala fall får jag mens, sen mellan dag 16-28 i cykeln smörjer jag mig med progesteronkräm. Nu senast när jag hade mens varade den bara i två dagar och var mer brun än röd. Men jag noterade ändå i kalendern när det var dags att börja smörja igen, den 25/5. I onsdags (24/5) fick jag plötsligt en minimal blödning, som jag först trodde skulle bli till "vanlig" mens men som bara blev några droppar. Hur gör man nu? Ska jag börja smörja mig omedelbart, eller ska jag vänta tills nästa blödning, oavsett hur den ser ut? Det är den stora frågan som jag sökt ett svar på utan att finna något. Förvirringen är total.
 
Idag vankas det bjudning. I vårt kompisgäng har vi en längre tid snackat om att ha en picknick som idag, men under början av veckan har den ena efter den andra backat ur. Istället föreslog en person att picknicken kunde ske i torsdags, men folk valde att inte ens svara när frågan dök upp. Jag tröttnade ihop totalt på detta jamsande hit och dit och skrev något i stil med att de som var hungriga var välkomna hem till oss på sen eftermiddag idag. En familj svarade bums och sa att de kommer - resten tiger ihjäl inbjudan på ett i mina ögon fult sätt. Så nu sitter jag här och funderar på hur många som egentligen kommer....
 
Igår morse möttes jag av en ljuvlig doft när jag klev in i köket. En doft som gjorde mig hjärtinnerligt glad! Min mamma hade plockat blommor, en hel bukett såna här:
 
Jag borde dofta på blommor oftare eftersom det gör mig på väldigt bra humör.