Oj - vilket dygn!

Kommentera
 
 
Vaknar alldeles utmattad i huvudet denna morgon. Det har varit ett väldigt intensivt dygn.
 
Vi backar bandet till igår.
 
Då vaknade jag med tanken "jag måste snofsa till mig inför kvällen". Plocka ögonbryn, fixa håret, packa ner smink och hitta fina kläder. Behöver vara representativ när vi visar upp verksamheten!
 
Så jag började i duschen! Med en ren lekamen trasslade jag mig i t-shirten som alla måste ha på sig. Den gick på utan problem, men fy farao vilken hemsk t-shirt det var. Tjock kvalitet som korvade sig hela tiden, gled upp på hyllan bak och rullade ihop sig under armarna. Hata - helt enkelt. Till slut tog jag fram en skalpell och sprättade loss ärmarna. Det blev något bättre men långt ifrån bra.
 
Efter att jag gått loss på t-shirten gav jag upp, bestämde mig för att strunta i smink och "finkläder". De får ta mig som jag är.
 
Hivade i mig frukost och drog till jobbet.
 
Snart nog kom chefen och en kollega trampandes in i mitt rum.
 
Öh....vi tänkte att du kan väl filma allt idag va?
 
Men vad i helskotta! Hur många gånger ska jag behöva säga att jag inte kan film? Be mig gärna plåta, men inte filma. Och föresten - jag har ingen videokamera!
 
Jorå, säger chefen. Jag har köpt in två stycken, det vet jag, jag går och letar reda på en åt dig!
 
Fan också, tänker jag. Jag vill verkligen inte filma detta spektakel, jag är inte tillräckligt bra på det.
 
Efter någon timme hör chefen av sig - han har sökt igenom alla tänkbara ställen men hittar inte någon videokamera. Men det går väl att filma med din vanliga kamera va? 
 
Nja, det är en sanning med modifikation, det går, men inte i två timmar utan snarare i 20 minuter.
 
Vi skulle verkligen behöva ha detta på film, kläcker han ur sig. Jag känner hur oket läggs på mina axlar. Det är tungt som bly.
 
Jaha, hur löser jag detta då? Slår en pling till min pålitliga kameraaffär och kollar om de har riktigt stora minneskort samt extra batterier. Jorå, det fanns. Bra - ett steg närmare ett genomförande!
 
Jag börjar rota fram kameraprylar, skarvsladdar, stativ och andra bra-att-ha-saker. Inser att jag måste åka en bra stund innan jag hade tänkt från början för att testa ljus och ljud om jag ens ska ha en chans att ro detta i hamn.
 
Medan jag rotar runt och tömmer kameraväskan på onödig saker hittar jag plötsligt en instruktionsbok - för en videokamera! Vad gör den där?
 
Plötsligt skingras dimman i huvudet och jag minns att en annan medarbetare vid något tillfälle filmade och sen gav mig videokameran för att "göra resten". Hm... Kan jag ha en videokamera liggandes i mina gömmor tro? Japp, det hade jag! Fick igång den och konstaterade lättat att den hade plats för minst fyra timmars film på minneskortet. Men batteriet skulle behöva ladda i 5½ timme.... Hittade till slut en kabel så jag kunde köra den med ström istället. Jaha, bara att dra iväg då.
 
Efter en timme i bilen kom jag fram till lokalerna vi skulle vara i och letade mig fram till mixerbordet. Hade en tanke att det var det perfekta stället att filma ifrån - mitt i salen. Möttes av en stillsam liten man som sa "Hej jag heter x och är ljudtekniker, och det är du som ska sköta ljuset va?
 
" LJUSET?! Vilket jävla ljus???
 
"Ja, Y (det är chefen det) sa att det skulle komma en kvinna som skulle filma och sköta ljuset.
 
Men vad ända in i helvete rent ut sagt!
 
Okej, jag är mindre bra på att filma men ljussättning i en konsertsal - det kan jag inte ett jota om. Verkligen ingenting!
 
Jag har aldrig sett såna här knappar och reglage tidigare:
 
 
Medan jag muttrade osammanhängande svordomar, blängde på "ljusbordet" eller vad det nu kan heta, packade jag upp mina filmsaker och funderade på hur jag skulle kunna övertyga den lilla mannen om min fullständiga inkompetens vad gäller "ljus-skötning".
 
Sen började jag testa ljus och ljud, och det såg riktigt okej ut faktiskt. Tyckte jag - pucko!
 
Plötsligt var det skarpt läge - spektaklet började!
 
Den lilla mannen sa "Tryck där, dra där, vrid där..."
 
Jag tryckte, drog, vred och undrade vad i helskotta jag gjorde där! Samtidigt som jag filmade med videokameran OCH sände hela alltet live på facebook med hjälp av min mobil som jag hade tejpat fast på ett stativ! Proffsigt så det förslår.
 
Vilken kväll!
 
Jag lämnade lokalerna vid 20.30 och åkte direkt till jobbet för att äta min middag bestående av två äggmackor och för att föra över filmmaterialet från kameran till en hårddisk - för att kunna titta på resultatet.
 
Alltså, hur dum får man bli? När jag testfilmade såg allt riktigt bra ut, vad jag inte tänkte på då var att det inte skulle vara lika ljust sen. Så kvalitén lämnar en del att önska. Tyvärr.
 
Jaha, då ska jag på något sätt klippa ihop detta tvåtimmarsmaterial och göra en presentabel film av det. Inser att jag måste gå från "trampbils-läge" till "formel 1" när det gäller videoredigering. Så en snabbkurs i Premiere Pro lär det bli i helgen - tack och lov finns Moderskeppets kurser.
 
Gled hem från jobbet i mörka natten vid 22:30 - galet kaffesugen. Hann inte mer än hem och sätta på kaffebryggaren så kom en vän förbi, han skulle lämna delar av en present som ska ges bort idag. Så vi kacklade en stund och gnällde över livet.
 
00:30 stupade jag i säng, rik på nya erfarenheter och kunskaper.