Att vara det man är - alltid?

En kommentar
Fler funderingar från den gångna veckan!
 
Den senaste månaden har jag fått en kommentar på facebook och ett mail via bloggen som handlar om samma sak - att leverera utifrån vad man "är", i detta fall en yrkesroll.
 
Har tänkt en del på det.
Är det så att alla som jobbar som kockar ställer sig och lagar tre-rätters-middag hemma varje kväll? Att en kock aldrig kastar in en Billys pizza i mikron? Sitter Silvia med knäna ihop och rak i ryggen när hon tittar på tv på Drottningholm? Har skomakarens barn skor?
 
Att identifieras utifrån sitt yrke känns väldigt vanligt, och väldigt fel. Till och med jag kör ner i det diket ibland, har varit hemma hos folk som t.ex. är hantverkare och (besviket?) konstaterat att de minsann inte har alla lister på plats eller elen i perfekt skick. Har en vän som är inredare, och riktigt bra på sitt jobb, men som har ett hem som ser ut som.....skit.
 
Bara för att man har ett visst arbete betyder väl inte det (alltid) att man är likadan privat? Eller?
 
Det jag har fått till mig:
- Man kan inte tro att du är fotograf när man ser dina bilder.
- Du som jobbar med att ta bilder borde kunna ta bättre bilder.
 
Jaha, hur bemöter man det?
 
Jag är inte fotograf! Jag plåtar mycket i mitt jobb, men det ÄR inte mitt jobb. Jag tycker om att plåta, att mixtra med ljus och skuggor, att lyfta fram saker ur föremål och människor, att väcka en känsla med hjälp av en bild - och jag är bra på det.
Men - ett stort MEN - jag har inte samma krav på mig själv att leverera "perfekta" bilder privat. Inte sjutton riggar jag upp softboxar och paraplyer bara för att ta en bild för bloggen. Det är ingen fotoblogg!
 
Ja, det var bara det...
 
1 Susanne:

skriven

Men vad tråkigt att få sådana kommentarer!!! Jag håller dock med - man är inte alltid sin yrkesroll. Jag är sjuksköterska och har sällan plåster hemma och är inte helt 100% på att ta hand om mig själv, äta bra, och allt sånt. (ska försöka bli bättre, dock..)
Tycker dock att de som har sagt så till dig är oerhört osympatiska. (har inte sett dina bilder än men det har ingen betydelse - det är bara sånt man inte säger till folk).