21 dagar in på det nya

Kommentera
 
Idag har redan gått tre veckor av mitt experiment att äta enligt uträknade macros. Efter att ha hängt på keto-sidor på facebook länge och väl, sett mångas framgångar så tänkte jag - varför inte! Jag använde denna kalkylator för att få fram just mina macros som för stunden är: 89 g protein, 130 g fett och 16 g kolhydrater.
 
Det blev lite knas de första dagarna men sen har det rullat på bra tycker jag.
 
Den största insikten har varit att jag har ätit på tok för mycket fett, i jämförelse med dessa siffror i alla fall. Vad som är rätt eller fel har jag ingen aning om...
 
Mitt "vanliga" morgonkaffe fram tills för 21 dagar sedan bestod av kaffe, kokosolja och grädde - innehållandes 75 gram fett! Två muggar kaffe innebar alltså att jag överskridit det maximala dagintaget på 130 gram med råge, utan att ha ätit något annat! *oj då*
 
Efter korrigeringar på morgonkaffet är jag nu nere i 14 gram fett per kopp, om jag har både kokosolja och mjölk i.
 
Jorå, en del insikter har detta som sagt lett till, på sikt får jag utvärdera om det är "rätt" sätt att äta på för just mig. En viktig sak i sammanhanget är att man tydligen måste räkna om sina macros lite då och då, eftersom vikten (förhoppningsvis) minskar. För min del har 21 dagar resulterat i 5 tappade kilon sånär som på ett hekto.
 
Jag upplever inte att detta är varken svårt eller komplicerat, det tar en stund (läs: någon minut) varje dag att knappa in allt i Kostbevakningen för att få fram dagens näringsintag - men det är det värt. Inte heller går jag runt och är konstant hungrig, det är ingen svältdiet vi pratar om.
 
Nu är det bara att fortsätta framåt och se vart detta leder!