Vadå keto-kalkylator?

Kommentera
Nu har jag fått tre frågor om hur det här med mina macros fungerar. Tänkte ge mig på ett försök att förklara.
 
Det finns en uppsjö med kalkylatorer för att räkna fram macros på nätet, jag valde den här, mest för att jag slipper räkna om viktenheter, alltid skönt när det står kg och cm. Men som sagt, det finns massor, bara att söka på "macro + calculator + keto".
 
När man kommer in på sidan ska man först fylla i basinformation, kön, ålder, vikt och längd:
 
Sen ska man välja hur aktiv man är, ja eller inte är:
Själv väljer jag "sedentary" eftersom jag i sanningen namn inte rör mig mycket.
 
Nästa steg handlar om andelen kroppsfett, kalkylatorn räknar, utifrån det du har knappat in, ut ett värde. Mitt är 51%. Känner man att det verkar vara helt fel så finns det länkar i texten till olika varianter på hur man kan räkna ut sin andel kroppsfett.
 
Nu är det dags att välja antal gram kolhydrater. Kalkylatorn väljer automatiskt 25, men det kan man ändra, jag har valt 15 gram/dag.
 
Sen är det dags för protein, bilden nedan visar mina siffror, jag ska enligt uträkningen ligga mellan 88-145 gram,
beroende på hur aktiv jag är - med andra ord 88 gram. Denna siffra går naturligtvis också att ändra.
 
 
Jaha, bara fett kvar då. Återigen en bild på mina siffror, jag har här valt 120 g fett per dag men som synes går det att justera även fettkvoten.
 
Simsalabim - nu har man fått fram sina macros! Detta är mina:
 
Ja, då återstår bara att bokföra varenda smula man petar in i gapet, jag använder kostbevakningen till det. Kanske inte hundraprocentigt pålitlig, men den duger åt mig.