Det är inte lätt när det är svårt....

Kommentera
 
 
Rutinen med att skriva upp allt jag äter sitter bra nu. I ärlighetens namn orkar jag inte alltid kolla att näringsinnehållet som står på förpackningen stämmer exakt med det som finns inlagt i kostbevakningen, så en viss felmarginal finns det i min egen redovisning av p/f/k.
 
Så länge saker finns inlagda i kostbevakningen är allt lugnt, men när jag måste räkna själv....uj!
 
Jag vill ju att det ska bli så rätt som möjligt, men om jag räknar t.ex. på allt jag hade i min fläskgryta och delar på t.ex. 12 portioner så betyder ju inte det per automatik att jag äter 1/12-del av det totala innehållet. Jag pillar ju i princip bara ut köttet och champinjonerna, såsen hoppar jag över. Hur ska man räkna då? *tänka-tänka*
Jag brukar höfta lite, knappa in 80 gram fläskkött och 30 gram champinjoner. Men det blir också fel, köttet har garanterat sugit åt sig både cf och grädde...  Ja, ja - det får ingå i felmarginalen, alternativt får jag äta andra saker där jag har superkoll.
 
Apropå mat och knepiga uträkningar måste jag tipsa om något gott som jag gjorde igår: vitkålsgratäng! (Lägger ut recept senare!) Det var verkligen galet gott. När jag gjorde uträkningen på hela gratängen (som innehöll 400 g vitkål, 50 g smör, 200 g philadelphiaost, 2 dl grädde och 200 g riven ost) landade den på 52 g protein, 237 g fett och 29 g kolhydrater. När jag såg de siffrorna fick jag en liten chock - det är galet mycket kolhydrater! Hehe, om man sen delar det i 8 eller 10 blir det ju inte så mycket... Nu ska jag ge mig på räkna ut vad kommande veckans luncher kommer att innehålla, där jag kombinerar fläskgrytan och vitkålsgratängen. *ler snett*
 
Blev påmind om skillnaden mellan då och nu i en av mina fotoappar idag - bjuder på den bilden: