Lasagne

Kommentera
Jag är ju inte direkt känd för att älska att laga mat, eller att ta fantastiska matbilder. Men nu ska ni få ett recept som var riktigt bra! Som bonus får ni en riktigt dålig bild! 😁

Igår var det kortslutning på matfronten, vi var alla otroligt trötta på julmatsrester och med vetskap om att vi har dryga femtio kilo köttfärs i frysen kändes det mer eller mindre som ett tvång att laga någon köttfärsrätt. Tacos gick bort, likaså köttfärssås. Vad återstår? Efter lite surfande hittade jag några olika recept på lasagne med lchf-lasagneplattor. Det fick jag för mig att testa, även om jag var tveksam till att barnen skulle köpa de där plattorna - men det gjorde de!

Lchf-lasagne!

Lasagneplattor

4 ägg
150-170 gram philadelphiaost
0,5 dl fiberhusk

Sätt ugnen på 150 grader och vispa äggen fluffiga. Sen i med resten. Lägg "degen" på en plåt med ugnspapper/silikonduk och lägg sedan på ugnspapper/silikonduk ovanpå degen. Sen är det bara att kavla ut! Låt det översta ugnspapper/silikonduken ligga kvar när du gräddar den skapelse i ugnen - det tar ca 10 min. Ett tips: kavla så tunt du bara kan utan att det går sönder. 

Köttfärssås

800 gr köttfärssås
1 burk krossade/passerade tomater
Kryddor - jag hade vitlök, oregano, salt och peppar
3-4 msk kalvfond
Champinjoner 

Stek upp köttfärsen och häll i resten. Stek det till det börjar bli "torrt".

Ostsås

4 dl cf
3 dl grädde
Ca 300 gram riven ost

Låt grädden och cf koka upp under omrörning, ta sen kastrullen från plattan och vispa ner osten.

Nu är det bara att att börja bygga lasagnen! Jag körde platta, köttfärs och ostsås i tre lager, sen avslutade jag med riven ost ovanpå härligheten. In i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.

Det var riktigt gott! Förvisso omständigt som attan att göra, men det kan man ta sig tid med på helgerna i alla fall tänker jag.