Jag kunde ha varit död....

En kommentar
Häromdagen kunde jag ha dött. Ruskiga tanke.

På väg till jobbet i arla morgonstund började bilen låta konstigt. Väldigt konstigt. Jag är allergisk mot konstiga billjud. Första tanken var: "ett däck håller på att lossna"! Det är en speciell tanke när man kör i enkelfil på 2-1-väg i skapligt många blås. Sänkte hastigheten till 60-70 knyck, då lät det inte lika illa. Men vad ÄR det som låter, vibrerar och knackar? 

Körde väldigt väldigt försiktigt, beredd på att hela bilen skulle haverera vilken sekund som helst. Det enda fokuset var "måtte jag ta mig ända fram till jobbet".

Jag kom fram! Det första jag gjorde var att hämta fälgkorset och efterdra alla nypåsatta sommardäck. Märkte inget konstigt. Hm.... Är det lagren som håller på att ge sig? Styrningen? Något stag? Efter bästa förmåga kröp jag omkring på asfalten och tjongade och bultade på bilens vitala delar. Nope - hittade inget uppenbart fel.

Gick in och jobbade några timmar och bestämde mig för att åka "gamla vägen" hem - ifall bilen skulle haverera. Tog mig till närmsta tätort trots alla missljud och en något slö styrning. Skulle jag välja verkstan eller däckfirman? Valde däckfirman då färden till verkstan går genom stadskärnan och jag inte ville "råka" köra ihjäl några människor om allt gick åt pepparn och styrning skulle sluta fungera.

Fick bilen genomgången av bästa personalen. De ryckte och slet men kom inte fram till något. Så nästa steg var att ta av alla däck. DÅ uppenbarade det sig. Vänster framdäck hade kilat fast sig snett och glappade en hel centimeter på ena sidan. "Det händer även oss" var kommentaren när jag högröd i ansiktet idiotförklarade min förmåga att byta däck. Skämdes som en räv! Så på med alla däck och allt var frid och fröjd. Inte behövde jag betala en krona heller - för 25 minuters jobb av fyra personer! Lovade att komma med tårta som tack.

När jag skulle åka säger en av killarna: "Hade du kört i 120 km/h hade du varit död nu!"

Ähum... Lovar att dra åt muttrarna för kung och fosterland nästa gång, och vara en smula mer ödmjuk inför livet.
 
1 Tackan:

skriven

Jösses va läskigt!
Fjädern fram gick ju av för mig för inte så länge sedan bara pang och tvärstopp, tackar gudarna att det var i ca 20km/h.

Man blir ju lite rädd men får passa sig för att tänka för mycket.

Och jag är övertygad om att du kan byta däck och att det kan hända även den bästa.